1 Nov 2011

Cifre sau feeling?

Un articol interesant a aparut la un moment dat in Ziarul Financiar. Arata foare clar discrepanta intre realitatea existenta si cea perceputa.

Deseori, deciziile luate in business, mai ales in anumite companii, izvorate dintr-un efort anteprenorial individual, sunt bazate pe "feelingul" pietei pe care il are managerul. Deseori, studiile realizate de diverse companii specializate sunt tratate superficial intrucat cei carora li se adreseaza considera irelevante datele de acolo in comparatie cu informatiile primite de dansii direct din piata. Ce te faci insa cand iti vezi asteptarile inselate si dulcea idila a companiei pe care o conduci cu piata de transforma intr-o crunta dezamagire?

Spre exemplu raportul pe care compania noastra l-a realizat in zona constructiilor rezidentiale, arata, negru pe alb, ca piata constructiilor rezidentiale noi nu avea unde sa creasca mai mult. Arata de asemenea si care ar fi o situatie de normalitate a acestei piete. Arata si explica de ce in 2012 vom asista la o scadere a cererii de constructii rezidentiale noi. Problema consta insa in faptul ca putini jucatori din domeniu au judecat aceasta piata impartial, doar pe baza unor cifre seci, preferand in schimb dulcea amagire a unor sperante nerealiste.

Romanul are in genele sale talentul de a trece dintr-o extrema in alta. Daca in 2007-2008, confiorm unui Eurobarometru, eram printre cei mai optimisti europeni, dupa numai 2 ani eram situati la polul opus.

In opinia noastra, deciziile relevante cu aplicabilitate pe termen mediu si lung trebuie bazate pe cifre seci si argumente rationale. Nu de alta insa emotiile si sperantele si-au dovedit pana in prezent "utilitatea".