19 Oct 2012

Business-ul ca o casnicie.

Infidelitatea in cuplurile casatorite si divorturile reprezinta o problema la ordinea zilei. Statisticile spun ca durata medie de "viata" a unei casnicii este de 13 ani iar tot statistic vorbind una din 2 casatorii ajunge intr-un final sa fie divort. 

Evident, divortul nu este o optiune atunci cand pleci la drum alaturi de persoana iubita insa treptat, uneori pe nesimtite, ajunge sa ti se para o optiune din ce in ce mai buna.

Ce s-a intamplat? Cauzele pot fi multiple insa studiile arata ca lipsa de comunicare si lipsa de intelegere (sau de rezonanta) cu nevoile celuilalt reprezinta cauzele predominante. 

Ei bine, ce are de-a face business-ul cu asta? Pai e simplu! E la fel. Mai ales in relatiile  B2B, acolo unde relatia client - furnizor este una pe termen lung, vorbim in principal atat de economie si business cat si de relatii intre oameni. Iar uneori, la fel cum in casnicie se ajunge la un divort, asa si in business poti ajunge sa te pomenesti ca acel client alaturi de care ai facut afaceri ani buni ajunge sa cumpere de la alt concurent. 

In momentul in care apar primele probleme, cei mai multi clienti nu le vor semnala, cu exceptia celor extrem de critice (ex. produse cu defecte, inutilizabile, livrate tarziu, etc). Daca aceste probleme sunt generate de cauze care tin de furnizor (ex. organizare defectuoasa, personal neperformant, etc) treptat se vor transforma in dezavantaje competitive. Apoi va fi doar o problema de timp pentru ca sa apara un concurent care sa speculeze aceste dezavantaje. 

De aceea oferim clientilor nostri consultante pe problema investigarii satisfactiei clientilor - pentru ca ce se vede la o simpla observatie este doar varful icebergului. Clientii trebuie analizati periodic iar procesele monitorizate cu atentie. Pentru ca, desi nimeni nu este perfect, conteaza cateodata cat de mult ne straduim.