9 May 2013

Promotiile: cum ne taiem singuri sansele unei dezvoltari durabile

Pe pietele dezvoltate, ajunse la maturitate, promotiile - denumite in teorie si tehnici pentru stimularea punctuala a vanzarilor -  se utilizeaza, dupa cum le spune si numele - punctual, ocazional

In Romania insa, promotiile au devenit o stare de normalitate a pietei. Toata ziua, in orice perioada a anului, fiecare companie are o proomotie. Sa fie oare Romania o piata asa de speciala?

Noi, discutam anual cu sute de companii referitor la evolutia diverselor piete pe care le cercetam. Toti managerii intervievati, aproape invariabil, sa puncteze la un moment dat un anumit subiect: "Consumatorul roman este needucat si alege produse foarte ieftine si de calitate indoielnica. Exista o presiune fantastica pentru preturi mici a clientului care nu ne ofera prea multe optiuni..." 

Ei bine, dupa ce se plang de aceste aspecte nefavorabile specifice pietei din Romania, managerii companiilor respective se intorc la birou si reiau, printre altele, lucrul la realizarea unei noi promotii. 

Ce ar trebui sa realizeze promotiile?
  • sa te ajute sa reduci stocurile (de ex. la biciclete intotdeauna vor fi promotii in octombrie-noiembrie pentru ca nimeni nu doreste sa stea cu biciclete pe stoc in din decembrie pana in martie. 
  • sa te ajute sa vinzi un produs "nereusit" (exemplu este industria auto unde modelele mai putin apetisante beneficiaza de diverse avantaje
  • sa te ajute sa vinzi mai usor un produs mai scump (prin acordarea "gratuita" a unor produse colaterale)
  • etc.
Ce fac in schimb promotiile in Romania? Simplu: nimic util pentru o dezvoltare sustenabila. Doar o simpla stimulare a unor vanzari. Este ca si cum ai dori sa faci focul iarna pt a te incalzi utilizand numai paie. 
  • promotiile au devenit de la o chestiune exceptionala la o conditie necesara pentru vanzarea unui produs pe piata (nu ai promotie - nu vinzi)
  • se cultiva consumatorii oportunisti (mai putini loali unei marci / furnizor)
  • se cultiva pretul sau gratuitatile "mascate" ca principala modalitate de selectie a unui produs de catre clienti
  • se "conving" clientii sa cumpere un anumit produs numai de dragul unui castig ipotetic
Pe termen scurt, promotiile dau rezultate. Pe termen lung insa, ele vor ajuta la mentinerea si intarirea acestui cerc vicios de care toata lumea se plange in prezent: consumatori -> presiune preturi mici -> produse slabe -> loialitate scazuta -> selectii viitoare functie de pret.